Traveling the north.

Ondertussen ben ik alweer meer dan vijf weken in Nieuw-Zeeland.  De afgelopen drie weken ben ik vanaf Auckland naar Wellington gereisd. De eerste 30 uur met de InterCity zetten er nu op. Hoog tijd om weer even een blog te publiceren! In dit blog vertel ik over de Coromandel, Bay of Plenty, Gisborne, Napier en Wellington.

Ik wens jullie alvast gelukkig Nieuw-jaar en ik hoop dat jullie fijne kerstdagen gehad hebben. Dat 2017 maar weer eens een rustig jaar mag worden met niet al te veel gekke dingen. Maar waar gezondheid, geluk en gezelligheid centraal staat!

Coromandel Peninsula 5-12 t/m 11-12

De afgelopen week ben ik de Coromandel Peninsula rond gereisd. De tocht begon hier in Thames, een oud goudmijn stadje aan de westkust van het schiereiland. Hier verbleef ik in het Dickson Holiday Park, midden in het bos. Op het park was een vlindertuin te vinden met verschillende soorten vlinders en bloemen. De volgende dag heb ik een wandeling gemaakt door het bos dat naast het park lag. De tocht voerde langs de oude goudmijnen, helaas zijn deze niet meer toegankelijk aangezien er instortingsgevaar is. Het eerste uur van de tocht voerde berg opwaarts. De uitzichten waren echt prachtig en het voelde alsof je alleen op de wereld bent. Het volgende deel van de tocht ging weer berg afwaarts en richting de beek die door het gebied stroomt. Na veel klimmen, klauteren en door de beek waden kwam ik uit eindelijk op het pad richting de waterval. Na vier uur wandelen kwam ik weer terug op het park.

Na Thames ben ik verder gegaan naar Coromandel Town, dit ligt iets verder in het noorden op het schiereiland. Ook in dit plaatsje was eigenlijk niet zoveel te beleven. De eerste dag heb ik een wandelingetje gemaakt naar een uitzichtpunt op een berg aan de rand van het stadje. Gelukkig was het mooi weer en kon je Auckland zien liggen. Na de wandeling ben ik terug gelopen naar het stadje en naar het informatiecentrum gegaan om te kijken wat ik de komende dagen zou gaan doen. Zo ben ik de volgende dag in een Kauri-forrest beland en wederom enkele van deze prachtige bomen bewonderd. Na het bos heb ik een treinrit gemaakt over een oud spoorlijntje dat aangelegd is door een pottenbakker. Hij heeft de lijn aangelegd om klei van de berg te halen dat hij kon gebruiken voor het bakken van zijn potten en beelden. Toen hij opnieuw geld wilde lenen van de bank, was 1 van de voorwaarden dat hij de lijn open zou stellen voor het publiek. Nu 20 jaar later eindigt de treintocht boven aan de berg bij de ‘Eyefull tower’. Wat een prachtig uitzicht bied over de Coromandel. De toren is gebaseerd op het ontwerp van 1 van de vuurtorens dat op palen in de haven van Auckland staat.

De volgende dag ben ik afgereisd naar Hot Water Beach en the Cathedral Cove. Hier ben ik tijdens mijn vorige reis ook al geweest maar wilde het graag nog een keer zien. Op Hot Water Beach kun je grondwater opgraven dat wel 60ºC kan worden. Het grappige is dat mensen dan een pool graven en schrikken als er golven in hun badje stromen. Daarna zijn we naar Cathedral Cove gereden en een wandeling gemaakt richting de Cove. Gelukkig was het prachtig weer en konden we van het uitzicht daar genieten. De vorige keer dat ik hier was heb ik de kanotocht gemaakt langs de Cove en de kustlijn. Nadat we terug keerden bij de bus werd ik afgezet in Whitianga waar ik de volgende twee dagen zou verblijven.

In Whitianga verbleef ik in een gezellig hostel vlak aan het strand. Hier hostel bestond uit verschillende huisjes, met elk plek voor acht mensen. Toevallig zaten er in het huisje waar ik zat twee meiden uit Nederland, een fransman en iemand uit Zwitserland. Met hen heb ik de volgende dag een kajaktocht gemaakt, in het hostel konden we gratis kajaks lenen. Als echte Nederlanders hebben we de golven getrotseerd want de golven waren redelijk hoog. De groep na ons hebben ze het water niet meer opgelaten. We vonden de golven wel meevallen, als je in de branding achter je laat. We hebben een tochtje gemaakt langs het strand en de rotsachtige kust van Whitianga.

Bay of Plenty (11 t/m 20 december)

Vanaf de Coromandel Peninsula is het tijd om af te reizen naar de Bay of Plenty. Mijn eerste stop hier is Tauranga, vlak bij Mount Maunganui. In de streek rond Tauranga wordt veel kiwi-fruit verbouwd. Daarnaast is het een belangrijke haven voor Nieuw-Zeeland en komen er grote cruiseschepen het gebied verkennen. In Tauranga ben ik maar een dagje gebleven tijdens deze dag heb ik de Mount Manganui beklommen. ’s Ochtends was het niet zulk mooi weer, waardoor de klim goed te doen was. Het eerste stuk van de tocht ging rondom de berg en aan de andere kant kon ik de berg gaan beklimmen. Na een klim van ongeveer een uur, het weer was inmiddels opgeknapt, kon ik gaan genieten van het prachtige uitzicht. Aan de ene kant zag je Tauranga liggen en de andere kant keek uit over de oceaan. De wolken boven deden de naam van Nieuw-Zeeland, Te Atearoa eer aan. Er hing een lange witte wolk boven! Toen ik weer terug was in het hostel, The Arthouse, en ik net een bakje koffie had gezet ging het brandalarm af. Wij allemaal rustig naar buiten. Gelukkig bleek het vals alarm te zijn. Er zat een storing in en in het uur daarna ging het wel een keer of tien af.

Na Tauranga ging de reis verder naar Rotorua. Dit stadje ligt aan Lake Rotorua en wordt omringt door vulkanen en ‘geothermal wonders’. Het ruikt er continu naar zwavel door de plekken waar de bodem zo dun en kwetsbaar is dat de gassen uit de magmakamers omhoog komen. Door de hitte uit deze kamers kan het grondwater tot 100ºC opwarmen. Op sommige plekken zie je dus natuurlijke ‘hot pools’ waarin het water kookt, of zie je kokend modder. Erg gaaf om te zien. De tweede dag in Rotorua ben ik naar het ‘Wai-o-tapu’ park, een geiser en het ‘Waimangu’ geweest. De parken bestaan uit wandeling langs de ‘geothermal wonders’ en verschillende kraters van vulkanen. De geiser wordt ’s ochtends geactiveerd door er wasmiddel in te gooien. Het water kan dan wel tot 20 meter omhoog spuiten.

Whakatane 16 t/m 20 december

Vanaf Rotorua ging de reis verder naar Whakatane de plek om naar White Island te gaan. White Island is de enige actieve ‘marine Volcano’ van Nieuw Zeeland. Op een schaal van 1 tot 5 waarop de activiteit van de vulkaan wordt weer gegeven staat hij op dit moment op 1. De laatste keer dat hij uitbarstte was in april 2016. De as van deze lichte uitbarsting was nog goed zichtbaar was toen wij over het eiland liepen. Het eiland is alleen te bereiken met de boot of per helikopter. Ik ben met een tour naar het eiland geweest en we zijn met een gids het eiland opgegaan.  Uiteraard is het goed opletten waar je loopt op het eiland. Doordat de bodem niet overal even stevig is, is de kans groot dat je er doorheen zakt in in de lava terecht komt. Altijd opletten dus, en goed naar de gids luisteren. Doordat er veel zwavel in de lucht is het soms lastig om adem te halen. Daarom kregen we gasmaskers en snoepjes om het hoesten tegen te gaan. Al met al was het een erg bijzondere ervaring om over een actieve vulkaan te lopen. Tijdens de reis terug naar Whakatane kwamen we nog een groep dolfijnen tegen. Dat blijven toch bijzondere dieren om te zien!

De dagen erna heb ik verschillende wandelingen gemaakt door Whakatane langs de kust. Lekker genieten van de omgeving.

Mocht je geïnteresseerd zijn in live beelden vanaf White Island, Geonet heeft verschillende camera’s op het eiland staan om de activiteiten op het eiland in de gaten te houden. De live beelden worden hier uitgezonden.

Gisborne 20 t/m 23 december

De reis ging verder richting Gisborne. Het bijzondere aan deze plek is dat hier Thomas Cook voor het eerst voet aan land in Nieuw-Zeeland heeft gezet. Verder vond ik Gisborne niet heel bijzonder. Er was een strandje langs de rivier en aan de zee. Dus verder een beetje rond gewandeld en een museum bezocht.

Napier 23 t/m 26 december

Na Gisborne was het tijd om de bus te pakken naar Napier, waar ik tijdens de kerst zou verblijven. De eerste dag in Napier heb ik een wijntour gedaan langs vier wijnmakerijen. In de omgeving rond Napier wordt veel wijn geproduceerd. Helaas was de derde wijnmakerij gesloten, in verband met de kerst. Gelukkig waren de andere drie wel geopend. De tour werd gedaan door iemand die zelf al 15 jaar wijn maakt en wist dus veel te vertellen over de omgeving. De eerste stop was op een van de eerste wijnmakerijen van de omgeving. Het werd ooit opgericht door de kerk om priesters op te leiden. Door de jaren heen zijn ze wijn gaan maken, eerst communie wijn en later commerciële wijn. Nu is het één van de grotere van Nieuw-Zeeland. Het gebouw stond vroeger lager en dichterbij de rivier maar door de dreigende overstromingen hebben ze het gebouw rond 1910 verplaatst naar de plek waar het nu staat. Uiteraard hier verschillende soorten wijn geproefd. Ook bij de andere twee wijnmakerijen de nodige wijnen geproefd. Persoonlijk vindt ik de rode wijn in Nieuw-Zeeland niet zo bijzonder. De Souvignon daar en tegen is erg lekker. Heel fruitig. De tour sloten we af met een kaasplankje en meer wijn. Daarna nog naar een uitzichtpunt geweest met uitzicht over het hele gebied.

De tweede dag in Napier was het kerst. Wat in Nieuw-Zeeland betekend dat letterlijk alle bedrijven dicht zijn. Niet veel te doen dus in Napier. Maar weer eens een wandeling maken dus. Dit keer langs het strand en de haven.

’s Avonds m’n kerstdiner gemaakt, bestaande uit: zoete aardappel, courgette, champignons en sojasaus! Oh en de schnitzel niet vergeten. Gelukkig was het wel lekker.

Wellington 28 t/m 31 december

Gek genoeg voelde het goed om weer even in Wellington te zijn. Over het algemeen ben ik niet iemand die graag in steden is maar Wellington is een erg fijne stad. Misschien komt dat wel vanwege de vele natuur die in de stad ligt verborgen. Nou ja Mount Victoria torent natuurlijk hoog boven de stad uit. Maar de Botanical Gardens zijn beter verborgen. Met een “Cable Car” vertrek je vanuit het hart van de stad bijna 800 meter berg opwaarts. Boven aan gekomen heb je normaal gesproken een prachtig uitzicht over de stad. Helaas toen ik er was regende het en dus bestond het uitzicht uit spectaculaire regenwolken tegen de bergwanden. Verder was de stad niet zo zichtbaar. Aan het eind van de track is een klein museumpje ingericht over het ontstaan van de ‘cable cars’. De wandeling door de Botanical Garden was ondanks de regen erg mooi. Bijzonder om te zien dat er midden in de stad nog zo’n rijk bos bestaat.

Tijdens de tweede dag in Wellington heb ik de Weta Workshops bezocht dit bedrijf is opgericht door de bekende regisseur Peter Jackson en is waarschijnlijk het bekendst door de Lord of the Rings-triologie. Ze hebben echter ook gewerkt aan onder andere King Kong, Planet of the Apes en Avatar. Ook de nieuwste Thunderbirds en TinTin (Kuifje) is gemaakt door the Weta Group. Het bedrijf heeft twee afdelingen een daarvan werkt aan film-attributen zoals wapens, wapenuitrustingen modellen en dergelijke. De andere belangrijke afdeling van het bedrijf is Digital Effects. Tijdens de rondleiding kregen we een inkijk in hoe er aan de film gewerkt wordt en in het kort hoe 3D-modellen gemaakt worden tegenwoordig worden deze veelal ontworpen op de computer terwijl dit vroeger vooral met de hand geknutseld werd. Toch blijft dat een zeer belangrijk onderdeel van de film-industrie. Erg interessant om eens achter de schermen van zo’n bedrijf te mogen kijken.

Na de Weta Workshops ben ik nog naar het Te Papa museum geweest. Waar dit keer een expositie was over insecten. Ja en hieraan heeft Weta ook meegewerkt. Ook aan de Galipoli expositie hebben ze een belangrijke bijdragen aan geleverd.

Morgen is het alweer tijd om naar Picton te gaan en daar Oud en Nieuw te vieren. Daarna begin ik aan de reis rond het Zuider-eiland en Stewart Island. Ik erg erg uit naar deze trip en er staan al een aantal geweldige activiteiten gepland!

[wdi_feed id=”1″]

Een gedachte over “Traveling the north.

1. He, Wijtze veel plezier daar op het Zuidereiland en een heel fijn Nieuwjaar! Hoorde van mama dat je oud en nieuw met een Vlielander gevierd hebt. Wat bijzonder! Groetjes van ons allemaal en tot ziens