Zuid-Afrika deel 2

Ik ben nu ongeveer 3,5 week in Zuid-Afrika en het is nog elke dag genieten! In het eerste blog kon je al lezen over mijn avonturen in het Kruger Park en Noordelijk Drakensberg. In deze blog vertel ik over Coffee Bay, surfen in Jeffreys Bay, kajakken in Tsitsikamma en Wilderness en mijn duikavontuur in Plettenberg Bay. Veel lees plezier!

Coffee Bay

Na een warme nacht in het hostel in Durban zijn afreist naar Coffee Bay. Heerlijk om weer bij de zee te zijn 🙂 om even af te koelen van de lange en hete dag in de bus zijn we meteen naar het strand gegaan. Hier kwamen meteen al drie vrouwen op ons af om armbandjes te verkopen. Daarna hebben we heerlijk genoten van het uitzicht over de zee.

De volgende dag stond een Cliffs and Caves tocht op het programma. Deze hike bracht ons langs de kustlijn naar verborgen grotten waar we doorheen zijn gelopen. Daarna was er de mogelijkheid om van de kliffen af te springen in een riviertje. Vanwege m’n hoogtevrees heb ik dit toch maar niet gedaan. Terug in het hostel hebben we weer een gezellige avond gehad met de mede-reizigers die we in het hostel hebben ontmoet.

Op de laatste dag in Coffee Bay heb ik een wandeltocht door het dorpje in Coffee Bay gemaakt. Tijdens de wandeling werden we rond geleid door iemand die hier is opgegroeid en die kon ons van alles vertellen over de lokale gewoontes. Het is toch wel indrukwekkend om te zien hoe de mensen hier leven. Ze hebben net een jaar elektriciteit in de huisjes waardoor het leven iets gemakkelijker is geworden. Voorheen moesten ze bijvoorbeeld eerst een vuur maken om water te koken en nu kan dat met een waterkoker. De families die hier wonen hebben allemaal redelijk wat grond waarop ze verschillende huisjes mogen bouwen. Vaak nog in de traditionele ronde vorm. Ook worden de huisjes nog op traditionele manier geschilderd. Waardoor vaak de zuid-kant niet beschilderd is. Dit komt doordat hier de regen en wind op staat en de verf er vroeger makkelijk af kon spoelen. We mochten ook in een van de huisjes kijken en kregen we een traditionele maaltijd, bestaande uit een combinatie van bruine bonen en mais met een soort jus en aardappelen. Het deed me wel een beetje denken aan bruine bonensoep. Aan het einde van de wandeling hebben we nog maïs-bier geproefd. Maar dat was toch niet helemaal mijn ding. Het was echt een unieke ervaring om van dichtbij mee te maken hoe deze mensen leven en wat voor eten ze klaar maken.

Jeffreys Bay

Vanuit Coffee Bay zijn we via Port Elisabeth naar Jeffreys Bay afgereisd. Het is even een ritje  in de bus maar dan ben ben je ook ergens. Jeffreys Bay is een van de beste plekken om te surfen ter wereld. De eerste dag hebben mijn reisgenoten dan ook meteen een surfles genomen en heb ik hier gefotografeerd. De tweede dag had ik bedacht om zelf ook maar even een les te nemen om te kijken of het wat is voor mij. Na twee uur ploeteren in het water kwam ik er achter dat het toch niet zo mijn sport is. Verder hebben we in Jeffreys Bay niet zoveel gedaan. Wel erg genoten van het eten bij Nina’s.

Storms River

De volgende dag was het dan tijd om af te reizen naar Storms River. We verbleven in een luxe hotel om even een beetje bij te komen van de laatste nachten in de dormrooms. Lekker even een kamer voor mij zelf. In Storms River hadden we een kajak en lilo tocht over de rivier gepland. Het is een erg mooie rivier met hoge steile wanden. Het eerste stuk, over de oceaan, konden we helaas niet vanwege de hoge golven en dus moesten we een stukje door het bos wandelen. Daarna klommen we in de kajaks om verder de rivier op de roeien totdat we niet meer verder konden. Vanaf daar konden we verder op luchtbedden om nog meer van de omgeving te genieten.

Plettenberg Bay

Nadat we ons verwend hadden in Tsitsikamma was het tijd om door te reizen richting Plettenberg Bay. Hier verbleven we in Albergo Backpackers, dit bleek van een Nederlands stel te zijn die hier al 17 jaar wonen. Geen verkeerde plek om te wonen lijkt mij!

De eerste dag in Plett heb ik gezwommen met zeehonden! Het was een erg leuke ervaring om tussen de meer dan 5000 pelsrobben te snorkelen. De dieren proberen met je te spelen en zijn niet echt gevaarlijk zo lang je ze zelf ook niet uitdaagt. De tocht begon met een bootritje van een kwartier naar Robberg Peninsula waar we met onze snorkel uitrusting te water gingen om een half uurtje rond te mogen zwemmen. Nadat we terug kwamen heb ik lekker geluncht aan het strand en daarna nog even op het strand gelegen met mijn reisgenoten.

In Australië heb ik een keer geprobeerd te duiken op het Great Barrier Reef. Maar dat is toen niet zo goed gegaan, helaas kreeg ik toen tijdens het duiken erg last van mijn oren. Daardoor had ik toen de duik afgebroken. Maar ik wilde het toch nog een keer gaan proberen en dat kon in Plett. Bij de duikschool daar is het mogelijk om in één dag een kennismakingscursus te doen. Eerst in het zwembad om enkele vaardigheden te oefenen en daarna de zee in om een tochtje te maken langs een rif. Helaas raakte ik wat in paniek toen ik onderwater ging en kon ik niet echt rustig worden. Waarschijnlijk door de ervaring in Australië. De duikinstructeur was erg behulpzaam om m’n ademhaling weer onder controle te houden. Maar na een tijdje hebben we toch besloten om weer het water uit te gaan. De volgende dag wilde ik het nog wel een keer proberen maar helaas voelde ik me die dag ook niet zo goed en heb ik de duik afgezegd. Hopelijk heb ik straks op Bonaire meer succes met duiken!

Toen ik me ’s middags weer wat beter voelde heb ik samen met een Nederlandse reiziger een hike gemaakt over Robberg Peninsula. Dit was een erg mooie wandeling langs de pelsrobben kolonies en langs de ruige kust van het schiereiland. Uiteindelijk was het dus zeker de moeite waard om nog een extra dagje in Plettenberg Bay te blijven!

Wilderness

Maar ja aan al het goede komt een eind en was het de volgende dag weer tijd om op de Bazbus te stappen richting Wilderness. Aan de naam te zien zou je verwachten dat je midden in de wildernis zit, maar dat bleek mee te vallen. Het is een leuke plaatsje aan de kust en aan de Touw rivier. In het hostel ontmoette ik drie Nederlanders en iemand uit Kaapstad waar ik een kajaktocht mee gemaakt heb over de Touw rivier. Na 1,5 uur kajakken kwamen we bij een ondiep stuk van de rivier waar we de kajaks achter lieten om verder te lopen naar de watervallen. Hier hebben we heerlijk gezwommen en genoten van het uitzicht over de rivier. We zijn hier een paar uur gebleven en uiteindelijk waren we pas half 6 weer terug in het hostel, het was zeker een geslaagde dag!