Coromandel Peninsula

In de week na Auckland ben ik de Coromandel Peninsula rond gereisd. De tocht begon hier in Thames, een oud goudmijn stadje aan de westkust van het schiereiland. Hier Wverbleef ik in het Dickson Holiday Park, midden in het bos. Op het park was een vlindertuin te vinden met verschillende soorten vlinders en bloemen. De volgende dag heb ik een wandeling gemaakt door het bos dat naast het park lag. De tocht voerde langs de oude goudmijnen, helaas zijn deze niet meer toegankelijk vanwege het instortingsgevaar. Het eerste uur van de tocht voerde berg opwaarts. De uitzichten waren echt prachtig en het voelde alsof je alleen op de wereld bent. Het volgende deel van de tocht ging weer bergafwaarts en richting de beek die door het gebied stroomt. Na veel klimmen, klauteren en door de beek waden kwam ik uit eindelijk op het pad richting de waterval. Na vier uur wandelen kwam ik weer terug op het park.

Na Thames ben ik verder gegaan naar Coromandel Town, dit ligt iets verder in het noorden op het schiereiland. Ook in dit plaatsje was eigenlijk niet zoveel te beleven. De eerste dag heb ik een wandelingetje gemaakt naar een uitzichtpunt op een berg aan de rand van het stadje. Gelukkig was het mooi weer en kon je Auckland zien liggen. Na de wandeling ben ik terug gelopen naar het stadje en naar het informatiecentrum gegaan om te kijken wat ik de komende dagen zou gaan doen. Zo ben ik de volgende dag in een Kauri-forrest beland en wederom enkele van deze prachtige bomen bewonderd. Na het bos heb ik een treinrit gemaakt over een oud spoorlijntje dat aangelegd is door een pottenbakker. Hij heeft de lijn aangelegd om klei van de berg te halen dat hij kon gebruiken voor het bakken van zijn potten en beelden. Toen hij opnieuw geld wilde lenen van de bank, was 1 van de voorwaarden dat hij de lijn open zou stellen voor het publiek. Nu 20 jaar later eindigt de treintocht boven aan de berg bij de ‘Eyefull tower’. Wat een prachtig uitzicht bied over de Coromandel. De toren is gebaseerd op het ontwerp van 1 van de vuurtorens dat op palen in de haven van Auckland staat.

De volgende dag ben ik afgereisd naar Hot Water Beach en the Cathedral Cove. Hier ben ik tijdens mijn vorige reis ook al geweest maar wilde het graag nog een keer zien. Op Hot Water Beach kun je grondwater opgraven dat wel 60ºC kan worden. Het grappige is dat mensen dan een pool graven en schrikken als er golven in hun badje stromen. Daarna zijn we naar Cathedral Cove gereden en heb ik een wandeling gemaakt richting de Cove. Dit is één van de bekentste toeristische trekpleisters van Nieuw-Zeeland. Het bestaat uit twee stranden die van elkaar gescheiden worden door een rotsformatie met een natuurlijk gevormde grot, in de vorm van een kathedraal. Misschien ken je het uit de Narnia film, enkele scenes uit deze film zijn hier opgenomen. Gelukkig was het prachtig weer en konden we van het uitzicht daar genieten. De vorige keer dat ik hier was heb ik de kanotocht gemaakt langs de Cove en de kustlijn. Nadat we terug keerden bij de bus werd ik afgezet in Whitianga waar ik de volgende twee dagen zou verblijven.

In Whitianga verbleef ik in een gezellig hostel vlak aan het strand. Hier hostel bestond uit verschillende huisjes, met elk plek voor acht mensen. Toevallig zaten er in het huisje waar ik zat twee meiden uit Nederland, een fransman en iemand uit Zwitserland. Met hen heb ik de volgende dag een kajaktocht gemaakt, in het hostel konden we gratis kajaks lenen. Als echte Nederlanders hebben we de golven getrotseerd want de golven waren redelijk hoog. De groep na ons hebben ze het water niet meer opgelaten. We vonden de golven wel meevallen, als je in de branding achter je laat. We hebben een tochtje gemaakt langs het strand en de rotsachtige kust van Whitianga.

[ngg_images source=”galleries” container_ids=”47″ display_type=”photocrati-nextgen_pro_horizontal_filmstrip” image_crop=”0″ image_pan=”1″ show_playback_controls=”1″ show_captions=”0″ caption_class=”caption_overlay_bottom” caption_height=”70″ aspect_ratio=”1.5″ width=”100″ width_unit=”%” transition=”fade” transition_speed=”1″ slideshow_speed=”5″ border_size=”0″ border_color=”#ffffff” override_thumbnail_settings=”0″ thumbnail_width=”120″ thumbnail_height=”90″ thumbnail_crop=”1″ ngg_triggers_display=”always” order_by=”sortorder” order_direction=”ASC” returns=”included” maximum_entity_count=”500″]