Travelblog

Thailand

Uitgelicht
6 januari 2020, was het weer tijd om weer in het vliegtuig te stappen voor een geheel nieuw avontuur! Dit keer naar het mooie continent van Azië om daar Thailand, Cambodja en Vietnam te gaan verkennen. De eerste paar weken zou ik lekker rustig aan gaan doen in Thailand en daar weer te gaan duiken. Daarna vlieg ik door naar Cambodja om met Stray door te reizen naar Vietnam.

Bangkok

De eerste dagen in Bangkok zitten er alweer op! Het waren drie mooie maar hete dagen, goed om te wennen aan het weer en de grote hitte.

Ik kwam op dinsdag aan in deze grote en drukke stad, zes uur eerder dan gepland. Op het vliegveld van Doha werd ik verrast door een man met een velletje papier in zijn handen met mijn naam er op. Verbaasd sprak ik hem aan en toen bleek dat hij me op een eerdere vlucht kon boeken. Dat scheelde dus mooi zes uur reistijd en was ik rond drie uur in het hostel. Het was een heerlijk hostel met goede bedden maar helaas was er nauwelijks contact met de andere gasten.

Op woensdag heb ik de Co van Kessel fietstoer door Bangkok gemaakt. Gedurende vijf uur fietsten we, als echte Nederlanders 10 man sterk! Dwars door smalle straatjes en smalle betonnen paadjes langs de huisjes, marktjes in Chinatown en kwekerijen van kokosbomen. Afgewisseld met boottochten op een longtailboat. Aangedreven door een luidruchtige automotor. Raasden we doorverwezen smalle kanaaltjes. Tijdens de tocht leerde ik twee Nederlanders kennen waarmee ik ‘s avonds nog even een drankje heb gedronken op Khao San Road. De bekende straat vol met uitgaansgelegenheden.

De volgende dag heb ik samen met een van hen the Grand Palace bezocht. Hier woont de koning van Thailand. Omringd door prachtige tempels en gebouwen.

Tijdens de laatste dag in Bangkok moest ik de tijd vol maken totdat ik de nachttrein kon nemen richting Chumpon om van daaruit door te reizen naar Koh Tao. Nadat ik de tickets had geregeld voor de Stray tour door Cambodja en Vietnam heb een TukTuk genomen langs verschillende tempels en Buddha’s. Toch wel erg bijzonder om te zien allemaal. Daarna nog een uurtje op een longtailboat gevaren om te eindigen bij nog een grote tempel, de Wat Arun. Toevallig liep ik hier Lisanne weer tegen het lijf en hebben we samen het complex bezocht. En daarna samen nog even gegeten.

Koh Tao

Na een rustige reis met de nachttrein en de snel boot, via Chumphon ben ik ‘s ochtends aan gekomen op Koh Tao. Bij de pier waar de veerboten aanleggen stond al iemand van de duikschool mij op te wachten om me naar New Way Diving te brengen. Hier aangekomen had ik de nodige formulieren ingevuld om me te registreren voor de herhaling cursus voor het duiken. Daarna ingecheckt in het hostel en had ik nog de hele middag om lekker te genieten van het mooie eiland. Het hostel lag op 500 meter van het strand dus dat was ideaal. Verspreid over het strand waren er genoeg strandtenten te vinden om lekker te eten, wat te drinken en van de zonsondergang te genieten. Hier ben ik dan ook bijna alle avonden geweest, vaak gezellig met de mensen van de duikschool. Ook heb ik een paar keer langs het strand gewandeld.

Zondag was het dan eindelijk weer zover om mezelf weer in een duikpak te hijsen en het water in te springen. Samen met mijn instructeur, Leo, eerst weer even alle theorie over het duiken doorgenomen en ook de uitrusting op de duik flessen gezet. Het was zo’n 45 minuten varen om bij de duik locatie te komen en toen moest ik voor het eerst met de volledige uitrusting van de boot springen het water in. Dat was in het begin wel even spannend. Maar wat was het heerlijk om weer onderwater te gaan! Wat een rust heerst daar, genieten van de stilte en de prachtige onderwater wereld verkennen! Uiteindelijk heb ik in totaal 14 duiken in 6 dagen gemaakt. Variërend van verschillende dieptes tot 30 meter en ook op verschillende locaties. Ook heb ik nog een avond en een nachtduik gedaan.

Tijdens het duiken en op de boot heb ik weer veel mensen leren kennen, waarmee ik ‘s avonds nog even een biertje ging drinken of gezellig even wat te eten. Omdat het zo’n gezellig eiland is heb ik dan ook besloten om er nog drie dagen langer te blijven en Koh Samui over te slaan. Van iedereen die ik sprak begreep ik dat het daar heel toeristisch is en veel minder leuk was. Op de laatste avond op Koh Tao zijn we dan ook met de hele groep gezellig uit eten geweest en afgesloten met een feestje.

Ik heb er dan ook zo’n fijne tijd gehad dat het jammer is dat ik zondags vertrok richting Khao Sok. Maar ik denk dat ik er zeker weer een keer terug ga!

Khao Sok

Helaas komen ook aan de mooie dingen een einde  en is het tijd om weer verder te reizen en de Ferry te pakken en weer naar het vaste land van Thailand te varen. En Khao Sok nationaal park te bezoeken. Toch weer heel anders, omringt door hoge bergen en oerwoud. Tijdens de eerste avond heb ik een nacht Safari gedaan en gingen we samen met de gids opzoek naar het nachtleven van de jungle. Verwacht dus allemaal soorten spinnen, schorpioenen, insecten maar ook slangen, kikkers en apen! Erg leuk om mee te maken.

De volgende dag was het tijd om het Cheow Larn meer op te gaan. ‘S ochtends werden we vanuit het Coco Hostel opgepikt en richting het meer gereden, daar stapten we op een traditionele longtailboat en was het een uurtje varen, prachtige begroeide bergen en dode bomen die in het meer staan, naar de drijvende hutjes op het meer. Hier zouden we de nacht gaan doorbrengen. Na de boottocht hadden we even de tijd om in het meer te springen en na de lunch stond een wandeling door het oerwoud naar een grot op de planning. Wederom weer prachtige natuur. De dag sloten we af met nog een tochtje over het meer tijdens de zonsondergang, in de bomen zagen we ook nog wat apen rond slingeren. Na het diner hebben we er nog een gezellige avond van gemaakt. Het was best bijzonder om op het meer te slapen met de nodige geluiden van de dieren die in het oerwoud wonen. En dan ‘s ochtends wakker worden met een geweldige zonsopkomst en de stilte die over het meer valt.

Tijdens de terug tocht over het meer hebben we nog een vleermuizen grot bezocht. Dat was ook erg mooi om te zien. Daarna lekker geluncht op een eiland midden in het meer. Waarna we rond 1 uur weer vaste grond onder onze voeten hadden. Terug in het hostel eerst maar even lekker niks gedaan en samen met twee Nederlanders gedineerd bij een van de restaurantjes in het dorpje hier.

Surin Eilanden

De afgelopen twee dagen heb ik op de Surin eilanden doorgebracht. ‘S Ochtends werd ik al vroeg opgehaald door een minivan om naar het haventje van Kuraburi gebracht te worden. Daar aangekomen kon ik inchecken en een ontbijtkoek nemen. Na het ontbijt gingen we aan boord van de speedboot en was het nog een uur varen richting de eilanden. Toen we er waren mochten we meteen van de boot springen om de eerste snorkel sessie te maken, ik moet zeggen dat is toch wel weer even wennen na al die duiken die ik gemaakt heb de afgelopen week. Toch was het wel genieten en waren er mooie vissen te zien.

Na de eerste sessie gingen we weer aan boord om door te varen naar het Moken Village. De Moken zijn een volk die voornamelijk van de visserij leven. Meestal bouwen ze hun huizen op palen in de zee, maar hier op de Surin eilanden wonen ze op het strand. Het dorp is compleet met school. Terwijl de vrouwen voornamelijk in het dorp blijven, samen met de kinderen. Gaan de mannen er op uit om te vissen. Of om te werken voor de toeristen. Zo kwamen onze gidsen ook allemaal uit dit dorp. In het regenseizoen gaan ze weer terug naar het dorp.

Na de lunch hebben we nog twee keer gesnorkeld. Waarna we met een longtailboat naar de camping werden gebracht. De tenten stond letterlijk aan het strand en hadden een prachtig uitzicht over de baai. Verder was het behoorlijk saai op de camping doordat ik niet echt aansluiting kon vinden met de groep, die verder bestond uit vier Belgen die samen reisden en een Duits stelletje. Ook tijdens het avond eten werden we per groepje aan een tafel gezet waardoor ik dus alleen zat te eten. De volgende ochtend heb ik dan ook besloten om terug te gaan naar het vaste land en door te reizen naar Phuket. Waar ik ook maar één nachtje zou slapen.

Koh Yao Noi

Na een nachtje in Phuket was het tijd om de speedboot te pakken naar Koh Yao Noi. Een klein eilandje voor de kust van Phuket. Samen met Koh Yao Yai vormen ze een eilanden groep dat nog het in aangetaste Thailand laat zien. Het is nog niet overwoekerd met toeristen en dat is ook duidelijk te merken! Heerlijk rustig hier. Ik verblijf bij Mr. Sam en zijn vrouw in een luxe tent, hij stond me al op te wachten bij aankomst van de speedboot. Nadat ik gesetteld was in mijn tent mocht ik gebruik maken van de kayak en een tochtje maken door de mangrovebossen.

De volgende dag voelde ik me niet zo lekker dus maar even rustig aan gedaan. Aan het eind van de middag heb ik nog wel even een eind gewandeld over het eiland. Op maps.me had ik ergens een uitzichtpunt gezien, maar daar aangekomen bleek het een nieuwe pier te zijn. Waarop je een prachtige uitzicht had over het water en de andere eilanden rondom Koh Yao Noi.

Tijdens de laatste dag op het eiland heb ik een fiets gehuurd en een heerlijk eind gefietst en zo de andere kant van het eiland verkend. Hier is het iets drukker met toeristen en zijn er ook wat meer witte stranden om te zwemmen. Het was fijn om weer even te fietsen wat ik af en toe wel mis.. ‘s Avonds nog even naar de zonsondergang gekeken op de pier vlak bij de accommodatie waar ik verbleef.

Tja en dan is het alweer de laatste dag in Thailand. Morgen vlieg ik naar Cambodja om weer nieuwe dingen te ervaren. Ik heb erg genoten van Thailand en ga waarschijnlijk wel weer een keer terug!

Vietnam

Ho Chi Mingh/ Saigon

De eerste stop in Vietnam is Ho Chi Mingh, Wat onze eerste ervaring in de verkeersgekte van Vietnam zou worden. De regels worden massaal genegeerd en de scooters krioelen als mieren om je heen als je door deze miljoenen stad loopt. Vooral de straat oversteken is een hele uitdaging, waarbij gewoon rustig doorlopen eigenlijk het beste werkt. Auto’s en scooters ontwijken je wel onder luid getoeter.

Gelukkig hadden we maar een dag in de stad. Na de welkom meeging met de nieuwe gids voor Vietnam zijn we met de nieuwe groep de stad in gegaan om bij de food market even wat te gaan eten. De volgende dag zijn we met z’n allen naar de Cu Chi tunnels geweest. Hier konden we de tunnels bezoeken die tijdens de Vietnam oorlog zijn gegraven door de Vietcong om tegen de Amerikanen te vechten. Erg indrukwekkend om te zien om met hoe weinig middelen deze tunnels gegraven werden en hoe slim er gevochten werd. We kregen hier een rondleiding van een veteraan uit het Zuid Vietnamese leger. Hij kon heel goed vertellen wat hij tijdens de oorlog had meegemaakt. Na de tunnels zijn we terug gegaan naar Ho Chi Mingh om weer even wat te eten bij de food market en daarna zijn we naar het War Museum geweest. Ook dit was weer erg indrukwekkend, vooral ook om te zien hoeveel schade de Amerikanen hebben aangericht met hun bombardementen en met het gebruik van Agent Orange. Iets waar in Nederland amper aandacht aan wordt geschonken. Maar het eist nog steeds slachtoffers. Kinderen die in gebieden worden geboren waar Agent Orange werd verspreid worden met ernstige lichamelijke afwijkingen geboren. Zelfs na de derde generatie worden er nog zieke kinderen geboren. Al met al was het een heel mooi museum met heel veel informatie.

Dalat

De volgende dag was het tijd om de hete stad achter ons te laten en naar de koelere bergen te reizen. Ook hier hadden we maar een volle dag. Maar voor de in deze stad aankwamen zijn we eerst nog gestopt om in een soort roller coaster van de berg af te sjezen, met een soort bobsleeën. Was erg gaaf om te doen! Eenmaal in Dalat, een prachtige jonge stad gebouwd door de Fransen rond de jaren 20 van de vorige eeuw, was het heerlijk koel! Een graad of 24 voelde wel koud aan 😊. Het hostel Woodstock deed zijn naam wel eer aan en was heerlijk. Lekkere koffie en goed ontbijt ‘s Ochtends. Voor de verandering zijn we weer eens uit eten geweest. Dit keer met de hele Stray groep die nu door Vietnam reizen. Ook onze gids en chauffeur gingen mee. Erg gezellig dus. Daarna zijn we naar de Mazebar geweest om onder het genot van een biertje door een doolhof te dwalen en afsluiten bij de bar om de verjaardag van Rob te vieren.

De volgende ochtend werd ik om negen uur opgehaald door de Easy Riders, achter op de motor dwars door de bergen en de buiten wijken van Dalat scheuren. Tijdens de rit stopten we op verschillende plekken zoals een koffieplantage, bloemen kassen, een katoenplantage en een krekel kwekerij. Ook konden we een tempel bezoeken en de hoogste vrouwelijke Buhda van Vietnam. Onderweg was het genieten van het prachtige uitzicht over de bergen en de landbouw gronden. Ook zijn we nog een stuk van een berg op geklommen. Hier kwam ik nog een paar vrienden van Stray tegen. Ik had er even voor gekozen deze trip zelf te boeken en niet met Stray te doen. Was ook gezellig met iemand uit London, Los Angeles en drie Duitsers.

Nha Trang

Tja en toen was het tijd om afscheid te nemen van een groot deel van de groep waarmee ik de afgelopen drie weken heb rondgereisd. De meesten hebben maar een paar weken voor Vietnam en stoppen niet langer in sommige plaatsen. Nha Trang is ook geen stop waar Stray s nachts verblijft maar een lunch stop tussen Dalat en Bai Xep. Samen met Jade en Maria ben ik hier wel drie dagen gebleven, terwijl de rest doorreisden naar Bai Xep. Toch wel raar om na zo’n lange tijd afscheid te nemen.

Maar goed in Mha Trang had ik twee dagen om te duiken gepland. Eigenlijk zou ik maar vier duiken doen maar heb er uit eindelijk voor gekozen om twee extra duiken in te plannen. En het was heerlijk om weer in het water te gaan! De eerste dag was het ook nog heerlijk weer maar de tweede dag waaide het harder en regende het wat. Terwijl het zicht onderwater juist de tweede dag beter was. Het duiken hier is toch wel anders, het is allemaal wat minder, minder vis, minder koraal, minder warm en minder spectaculair dan op Koh Tao. Maar dat mag de pret niet drukken!

‘S avonds zijn we met z’n drieën gezellig uit eten geweest en nog wat gedronken aan het strand. Het is hier trouwens net klein Rusland, zoveel Russen komen hier. Ook veel borden zijn in het Russisch vertaald.

Hoi An

Vijf dagen in het mooie stadje Hoi An. Met Jade, Maria, Christian en Laura zijn we, op de eerste dag, de oude binnen stad gaan verkennen. We spraken ‘s ochtends eerst af bij de Hoi An roastary voor een bakje koffie. Om daarna Het toegangsbewijs, voor vijf verschillende gebouwen, te kopen. We hadden van de Stray gids al te horen gekregen welke het meest de moeite waard waren. Waaronder de Japanse brug, Sa Huynh Cultuur museum, het Tan Ky old house en de Phuc Kein assemblage Hal. De middag sloten we af bij Hoi An art traditional performance house. Een dans voorstelling met traditionele kleding, muziek en dans. Omdat we bij de Japanse brug geen kaartje hadden gebruikt konden we nog een extra Vietnamese tempel bezoeken. ‘S avonds na het diner hebben Maria, Jade en ik nog een rondvaart gemaakt over de rivier van Hoi An waar we de bekende drijvende kaarsjes te water konden laten. Dit was heel mooi om te doen, de stad is ‘s avonds mooi verlicht met de lantaarns en verlichting op te gebouwen en de bruggen.

Op zaterdag was het tijd om de fotografie cursus van Pieter Jansen te doen. Dit was erg leerzaam om wat meer informatie te krijgen over de camera en hoe je nog mooiere foto’s kan maken. Tijdens de cursus bezochten we verschillende plekken op een eilandje in de rivier bij Hoi An, waar we foto’s maakten van de bootjes, mensen en dieren. Zo heb ik foto’s gemaakt van mensen met de traditionele hoedjes terwijl ze plastic flessen aan het sorteren waren. Daarna zijn we naar een scheepswerf gegaan en ‘s avonds zijn we bezig geweest met nachtfotografie.

De volgende dag heb een Tour geboekt naar de Marble Mountains. Waar ik verschillende tempels op en in de bergen kon bezoeken. Vooral de laatste grot was erg interessant omdat er rare, lugubere beelden te zien waren van figuren die vrouwen aan het martelen waren, ik snapte niet zo goed wat daar de betekenis van was. Toch was het een mooie dag en weer veel gezien.

Maandag hadden we afgesproken om met z’n allen naar de Golden Hands bridge te gaan. We twijfelden eerst nog om een taxi te nemen maar besloten uiteindelijk toch om met een tour te gaan. Dit viel eerlijk gezegd een beetje tegen, aangezien het een hele grote groep was. Maar het bezoek aan Ba Na Hills was wel de moeite waard. We gingen met een kabelbaan de berg op, een tocht van ruim een kwartier. Behoorlijk hoog nog dus. Daar aangekomen konden we rond kijken bij de tempels, de hoogste vrouwelijke Buhda van 67 meter en de bloemen tuinen. Daarna gingen we de Golden Hand bridge op. Gelukkig hadden we mooi weer waardoor we prachtig uitzicht hadden over de bergen en hebben we de nodige cliché foto’s gemaakt;). Na 1,5 uur was het tijd om de volgende kabelbaan te nemen naar het Franse dorp. Vol met nagemaakte kastelen. Je kon echt zien dat het voor toeristen was gemaakt en was mij ook veel te druk daar. We kregen hier een buffet lunch, nou wat een chaos was dat. Het eten viel ook tegen helaas. Na het eten kregen we de tijd om het dorpje te verkennen en naar het indoor pretpark te gaan. Wat me een beetje deed denken aan Preston Palace. We hebben ons hier uiteindelijk prima vermaakt. Daarna was het weer tijd om terug te gaan naar Hoi An.

Op de laatste dag in Hoi An had ik een tour geboekt naar de My Son tempels, deze zijn ouder dan de Ankor tempels en zijn gebouwd tussen de jaren 800 en 1000. En werden door de Fransen rond 1920 het ontdekt. Helaas zijn ze door Amerikaanse bombardementen tijdens de Vietnam oorlog voor een groot deel verwoest. Maar worden om dit moment weer deels hersteld en opnieuw opgebouwd. Helaas wel met moderne stenen. Uiteindelijk was het toch erg leuk om de verschillende elementen tussen Ankor en de My Son tempels te zien.

Terug in Hoi An had ik weer met de anderen afgesproken om te gaan dineren en helaas bleek het tijd om afscheid te nemen van Jade. Vanwege het Corona virus moest ze haar plannen wijzigen en kon ze niet meer naar Australië vliegen. Ze moest dus direct door naar Nieuw Zeeland en een paar dagen eerder dan gepland. Daarom hebben we er maar een gezellige avond van gemaakt bij onze inmiddels vaste rooftopbar.

Hué

We vertrokken rond 8 uur uit Hoi An richting Hué. Na een ritje van 5 uur kwamen we aan bij het DMZ hotel en konden we even lunchen. Daarna was het tijd om, samen met Maria, Christian en Laura, achterop de scooter Hué te gaan verkennen. Zo bezochten we onder andere een Japanse brug, de graven van de vroegere koningen van Vietnam, de buiten wijken van Hué. Waar op traditionele wijze wierookstokjes en rieten hoedjes gemaakt worden. Daarna zijn we in overleg met de gids naar het verlaten waterpark geweest. Dit park is jaren geleden gesloten en is officieel niet meer te bezoeken. Maar via een sluiproute door het bos en na 20.000 dong per persoon voor de bewaking mochten we er toch in. Het bleek dat we niet de enige waren die het park bezochten en zagen we dat er enkelen boven op een van de gebouwen stonden. En dus kwam de bewaker schreeuwend in het Vietnamees naar ons toe om ze van het gebouw te sturen. We voelden ons niet zo op ons gemak en besloten om door te lopen naar een soort stadion waar denk ik watershows gehouden werden. Uiteindelijk kwamen we via de hoofdingang weer terug bij onze scooters. De tour sloten we af bij het royal palace. Gebouwd als een fort met drie grote muren erom heen. Helaas was het al na vijven en was het al gesloten.

Phong Nha

Na een nachtje in het DMZ hotel was het tijd om door te reizen naar Phong Nha. Maar voordat we die kant op reden hebben we eerst nog de Vinh Moc tunnels bezocht. Deze werden tijdens de Vietnamoorlog gebruikt om in onder te duiken. Verspreid over drie etages van 14 tot 23meter diep waren er kamers, badkamers, ontmoetingsplaats en een keuken gebouwd. Zo’n 90 gezinnen woonden hier gedurende zes jaar en wisten veelal aan het zicht van de Amerikanen te ontsnappen. Toch werden de tunnels op verschillende plaatsen gebombardeerd. Rond rond een uur kwamen we hier aan en was het tijd om te gaan lunchen. Daarna konden we inchecken in het hostel, wat erg tegen viel trouwens. Ik was de enige in de kamer en het was niet echt schoon en comfortabel helaas. Maar goed dat hoort er ook bij tijdens het reizen.

De volgende ochtend gingen we het Phong Nha-Ke Bang nationale park bezoeken. Dit NP staat vooral bekend om zijn vele groten die inzet gebied te vinden zijn. Wij brachten een bezoek aan de Thien Doung Cave. Een van de grootste grotten ter wereld met zo’n 37 kilometer lang. Zelf konden we slechts 1,5km de grot in. Maar wat een prachtige grot, vol met stalagmieten en stalactieten. Die samen natuurlijke sculpturen vormen.

Na de lunch gingen we op de fiets het gebied rondom Phong Nha verkennen. De eerste stop was bij een soort bloemen boerderij waar je foto’s kon maken. Hier werd ik meteen al gevraagd om met vier Vietnamese dames op de foto te gaan 😀. Daarna gingen we door naar een eenden boerderij waar we de eenden mochten voeren en een water buffel, genaamd “Donald Trump”, mochten aaien. De tocht sloten we af bij een bar aan de voet van de berg.

Tam Coc – Ninh Binh

Tja en toen was het tijd voor de laatste rit met Stray richting Ninh Binh. Hier ben ik 3 volle dagen geweest en heb de tijd vooral met Christian en Laura doorgebracht. Maria was al na 1 nacht door gereisd naar Hanoi. In Ninh Binh was het dus vooral afscheid nemen van iedereen waarmee ik de afgelopen weken heb gereisd. Maar ook om de laatste week nog even alleen verder te reizen, richting Cat Ba.

Tam Coc is een prachtig gebied met veel rijstvelden, een rivier omringt met hoge bergen. Het leent zich goed om het gebied te verkennen op de fiets en ik heb dan ook twee dagen een mountainbike gehuurd. Samen met Christian en Laura trokken we er op uit, om verschillende bezienswaardigheden te bezoeken. Zoals een van de vele pagoda’s, de rijst velden en verschillende uitzichtpunten. Waaronder een die te bereiken is met een trap van ongeveer 500 treden. Hier hebben we ons zelf verwend met een Banh Mi, een heerlijk gevulde baguette met kip en groente.

Cat Ba

Vandaag had ik eigenlijk een rustig dagje op de planning en wilde eigenlijk een rondje wandelen over het eiland. Maar aangekomen bij de Cannon Hill bleek dit gesloten te zijn. Daarom besloot ik om via een verborgen trap naar een ander uitkijkpunt te klimmen en van het uitzicht te genieten. Niet veel later kwamen er twee Nederlanders bij waarmee ik aan de praat raakte. Samen begonnen we aan de afdaling en besloten we even wat te gaan eten. Tijdens de lunch kwam naar voren om een scooter te gaan huren en naar het nationale park te rijden. We hadden alle drie nooit echt gereden dus we dachten dat we het wel konden 😉 gelukkig is Cat Ba niet zo druk. Dus na een kort rondje besloten we om er voor te gaan. We reden rustig naar het park om eerst een grot te bezoeken waar tijdens de Vietnam oorlog een ziekenhuis was gebouwd. Eigenlijk een bunker in een grot. Daarna reden we door naar Ngu Lam peak om daar de berg te beklimmen en van het uitzicht te genieten. Op de terugtocht nog even gestopt om een paar foto’s te maken. En de dag afgesloten met een goede maaltijd.

Ha Long Bay

Vanuit Cat Ba had ik een twee daagde tour geboekt naar Ha Long Bay. ‘S Ochtends vroeg werd ik op gehaald door een busje die me naar de plek waar we de wandeling zouden gaan maken in het nationale park. Dit bleek de zelfde tocht te zijn die er de dag ervoor al hadden gedaan. Gezien het weer en de bewolking had ik niet zoveel zin om de klim nog een keer te maken. Daarom bleef ik beneden wachten en mijn blog maar even bij te werken. Zoals jullie soms merken upload ik eerst de foto’s naar Polarsteps en later de tekst, dat komt doordat de app regelmatig vast loopt. Maar goed nadat de rest van de groep terug was reden we door naar de haven en gingen we aan boord van een klein bootje die ons naar de grote boot bracht. We voeren meteen uit richting de haven van Ha Long en konden we van het uitzicht genieten en later van een simpele lunch. In Ha Long ging de rest van de groep weer van boord en moest ik een uurtje wachten op de nieuwe groep. Toen die aan boord kwamen hervatten we de reis door de baai, richting een eiland waar we naar een uitzicht punt konden klimmen en om te zwemmen. Daarna staken we over naar een ander eiland waar we een prachtige grot konden bezoeken. Terug op de boot was het voor mij tijd om over te stappen naar een andere boot waar ik die nacht zou slapen. En wat een fijne kamer had ik daar! Heerlijk voor me zelf alleen. Na een snelle douche ging ik naar boven en leerde ik de rest van de groep kennen. Het bleken 12 Denen te zijn, maar heel aardig. Samen met hen hebben we er een gezellige avond van gemaakt en de nodige biertjes gedronken. Ook hebben we een muziek quiz gespeeld, waar het leeftijdsverschil duidelijk te merken was 😉

Na het ontbijt was het tijd om terug te gaan richting Cat Ba. Eerst pikten we nog twee jongens op van de boot waar ik gisteren op zat. Op het boven dek konden we heerlijk genieten van het uitzicht. Eenmaal op Cat Ba bleek dat er medische checks ingesteld waren omdat er in Hanoi iemand met het Corona virus was gesignaleerd. M’n paspoort lag nog in het hostel dus het duurde even voordat ze me doorlieten het eiland op. Gelukkig kon ik mijn e-visum laten zien en mocht ik toch door. Terug in het hostel leek er verder niet zoveel aan de hand te zijn. Maar ik zou  ‘s middags weer opgepikt worden voor de Lan Ha Bay tour. Maar die bleek helaas gecanceld te zijn. Net als alle andere tours naar Ha Long Bay op dit moment. Ik heb dus eigenlijk nog geluk gehad.

Hanoi

De volgende ochtend ging ik terug naar het vaste land en door naar Hanoi. De terug tocht verliep wat chaotisch. Samen met een Engels meisje zat ik in de bus vanuit ons hostel. Bij de pier aangekomen moesten we uit de bus en moesten we wachten op de speedboot die ons naar de overkant zou brengen. Gelukkig spreken ze allemaal goed Engels, niet dus, en kregen we niet echt informatie. Uiteindelijk werd het duidelijk wat de bedoeling was en gingen we aan boord van de speedboot. Hier kwam ik nog een paar Nederlanders tegen waarvan de tour helemaal geannuleerd was. Eenmaal in Hanoi heb ik eigenlijk niet zo veel meer gedaan. Lekker de hele middag gerelaxte en ‘s avonds een streetfood tour gedaan. Ook de laatste dag in Vietnam heb ik lekker rustig aan gedaan.

Cambodja

Siem Reap

Ondertussen ben ik goed aangekomen in Siem Reap. De vluchten verliepen zonder problemen al zag ik wel veel mensen met mondkapjes vanwege het Corona virus. Eigenlijk merk je er verder niet zoveel van hier en maak ik me er zelf ook niet zoveel zorgen over. Goed het nieuws in de gaten houden en goed opblijven letten is het beste.

De eerste twee dagen hier ben ik naar Ankor geweest om de tempels te bezoeken. Dit was erg indrukwekkend en gaaf om deze mooie tempels te mogen bezoeken. In dit gebied zijn zo’n 1000 tempels gebouwd in de jaren tussen 900-1100. Verschillende koningen lieten deze tempels bouwen. De grootste en meest bekende is Ankor Wat, waar dan ook veel toeristen op af komen. ‘S Ochtends vroeg voor zonsopkomst verzamelen honderden mensen zich om de tempel bij het eerste licht te zien verschijnen. Prachtig om te zien en foto’s van te maken. Na Ankor Wat heb ik verschillende tempels bezocht. Waaronder ook een bekende waar de film Tomb Raider is opgenomen. Veel mensen willen hier op de foto met de beroemde boom uit die film.

Zelf vond ik het veel interessanter om te zien hoe vervallen sommige tempels zijn. Er wordt hard gewerkt om sommige weer opnieuw op te bouwen in de oude style. Het schijnt dat veel tempels ingestort zijn ten tijde van de de bombardementen van de Amerikanen tijdens de oorlog die hier gevoerd werd. Maar volgens mij ook door de vele bomen die op en in de tempels zijn gaan groeien. Door de jaren heen zijn er zaadjes op de tempels terecht gekomen en hieruit zijn mega grote bomen gegroeid, de wortels zochten over en door de tempels een weg naar het water in de grond.

Gister avond heb ik ook de gids en de groep reizigers van de Stray tour ontmoet waarmee ik de komende weken door Cambodja en Vietnam ga reizen. Het lijkt me een erg gezellige groep. En je gelooft het niet maar twee jaar geleden heb ik een stel uit de UK ontmoet in de Bazbus in Zuid-Afrika. En nu twee jaar later kom ik ze dus hier in Cambodja kom ik ze weer tegen en doen we de zelfde tour.

Battambang homestay

Na een gezellige avond met de groep was het tijd om voor de eerste keer in de bus te stappen richting Battambang waar we bij een familie thuis zouden slapen. Onderweg stopten we eerst bij een “KFR” of te wel een kraampje waar ze allerlei soorten eten verkochten waaronder gefrituurde sprinkhanen en kikkers maar ook gedroogde vis (roggen) en dus ook gegrilde rat. De ratten vormen een grote plaag in de rijstvelden en worden dan ook zoveel mogelijk gevangen en aangezien de mensen hier het niet zo breed hebben worden ze ook opgegeten. Ook tijdens en na de oorlog vormden ratten en insecten uit noodzaak een belangrijk deel van het dieet van de  Cambodjanen.

Maar goed ik was eigenlijk wel nieuwsgierig hoe het zou smaken en daarom besloot ik samen met Rob om er voor te gaan. En verrassend genoeg smaakte het heerlijk! Eigenlijk net als kip. De sprinkhaan en de kikkers vond ik niet zo lekker.

Na het bezoek aan de KFR reden we verder naar Battambang waar we een vismarkt hebben bezocht. Hier worden vissen verwerkt tot moten, de overgebleven koppen gaan naar de krokodillen boerderij en van de staarten wordt vis pasta gemaakt. Het is ongelofelijk om te zien hoe dat er hier aan toe gaat. De mensen werken langer dan 8 uur in de zinderende hitte voor misschien drie euro per dag. Hun kleding doordrenkt met vis afval en omringd door vliegen. Helaas is het met de hygiëne dan ook niet goed gesteld. Maar ze hebben bijna geen andere keuze.

Na de vismarkt zijn we naar een whiskey destilleerderij geweest waar verschillende soorten rijst-whisky gemaakt wordt. Variërend van 40-60% alcohol. Daar worden verschillende soorten rijst voor gebruikt.

Rond vier uur kwamen we aan bij het homestay en werden we warm verwelkomd door de lieve familie. Die er voor zorgenden dat het een geweldige tijd werd. Na het welkom gingen we eerst het dorpje verkennen en werden we vrolijk begroet door de vele kinderen. Ik vroeg me af wie nou de grootste attractie was, wij buitenlanders die het dorp bezochten of de inwoners zelf 😊. Al snel kwamen we bij een voetbalveld waar we een balletje hebben getrapt met de kinderen die daar aan het spelen waren. Daarna gingen ze gezellig mee om naar de zonsondergang te kijken.

Terug in de homestay kregen we les in het rollen van spring rolls (kleine loempiaatjes) die we daarna tijdens het drie gangen diner mochten opeten. Na het diner nog even gezellig de kaart en was het tijd om naar bed te gaan. We sliepen in een grote ruimte met verschillende 1 en 2-persoons matrassen op de grond.

De volgende ochtend was het na het ontbijt alweer tijd om terug naar Siem Reap te rijden. Tijdens de terug weg stopten we eerst nog even in Battambang om de Franse gebouwen te bekijken en een markt te bezoeken.

De volgende dag had ik eigenlijk niet zo veel meer te doen in Siem Reap, ik was natuurlijk al twee dagen naar de tempels geweest dus had niet zoveel zin om er met de Stray groep nog een keer heen te gaan. Daarom ben ik nog even naar het nationale museum geweest over de verre geschiedenis van Cambodja en de tijd waarin de tempels van Ankor gebouwd werden.

Phnom Penh

Na ruim een week in Siem Reap was het eindelijk weer tijd om verder te reizen richting de hoofdstad van Cambodja: Phnom Penh. Tijdens de lange bus rit van bijna 7 uur maakten we een aantal stops om te lunchen en een marktje te bezoeken. Hier konden we echte vogelspinnen vasthouden en eten. Tijdens deze busrit heb ik de film: ‘First they killed my father.’ Gekeken, het gaat over het verhaal van een meisje die samen met haar familie voor de Rode Khmer moeten vluchten. Tijdens de vlucht komen ze in verschillende kampen terecht waar ze continu voor hun leven moeten waken. Erg heftig om te zien hoe de genocide in Cambodja plaats vond. Terwijl er in Nederland nauwelijks aandacht aan geschonken wordt, het wordt niet voor niets de geheime oorlog genoemd.

De volgende dag zijn we naar de gevangenis S21 en de zo genaamde ‘Killing Fields’ geweest. In S21 werden onschuldige Cambodjanen vast gehouden en op de meest gruwelijke wijze gemarteld om een verklaring af te leggen. Slechts 12 gevangenen hebben de gevangenis overleeft. De rest werd met vrachtwagens afgevoerd naar de killing fields waar ze met wapens als bijlen, hamers, bamboe stokken of landbouw gereedschap werden vermoord. Dit alles gebeurde in het diepste geheim en midden in de nacht. Met luidsprekers werd het gegil van de gevangenen overstemd. Toch werd er een uitgebreide administratie bij gehouden. Aan eind toen Pol Pot paranoïde werd werden er wel 300 gevangenen per nacht vermoord. Naar schatting werden zo’n 2 miljoen Cambodjanen vermoord tijdens de genocide. Wat neerkomt op 25% van de totale bevolking. Meer informatie over de Khmer Rouge:

Dit alles heeft een grote indruk gemaakt op mij en op de groep. ‘S avonds kwamen we vol indrukken aan in Kampot waar we alles even konden laten bezinken tijdens een boottocht over de rivier van Kampot en genieten van de zonsondergang. Daarna nog even gezellig gedineerd met z’n allen.

De volgende dag hadden we een vrije dag waarop we uit verschillende activiteiten konden kiezen. Samen met drie anderen hebben we een tochtje gemaakt naar de Bokor-berg waar we een casino, verschillende tempels en een verlaten kerk konden bezoeken. En natuurlijk genoten van het uitzicht op de berg. ’s Middags en ‘s avonds verder niet zoveel meer gedaan. Lekker gegeten en wat gedronken op een rooftop bar.