Vlieland

Een korte geschiedenis van Vlieland

Het eiland is het op een na meest westelijke Waddeneiland, er zijn in totaal ongeveer 25 Waddeneilanden langs de Nederlandse, Duitse en Deense kust. Het eiland is ongeveer 5100 ha groot, en is zo’n 20 km lang, op het breedste stuk is het 3 km breed. Tot het begin van de 14e eeuw waren Texel en Vlieland 1 eiland, maar door zware stormen is het Eyerlandse Gat ontstaan, dat nu het zeegat tussen Vlieland en Texel vormt.

Oorspronkelijk waren er twee dorpen op het eiland, West-Vlieland en Oost-Vlieland. Maar West-Vlieland is letterlijk weg gespoeld, dit gebeurden langer dan een eeuw. Tijdens stormen werd de duinenrij die het dorp beschermden weg geslagen waarna ook steeds meer huizen werden bedreigt door het zeewater dat uit eindelijk vrij spel had. Na een reeks stormvloeden in het begin van de 18e eeuw verlieten steeds meer mensen het dorp, in 1736 was het helemaal verlaten. Het duurde toen nog tot 1756 dat het dorp volledig was vervaagd door de zee. Het dorp telde op zijn hoogte punt in 1632 zo’n 400 huizen, met naar schatting 3000 inwoners. Ook telde het een vissersvloot met zo’n 70 schepen. De visserij was 1 van de belangrijkste inkomsten bronnen.

Ondertussen is Oost-Vlieland een welvarend dorp. De visserij en de walvisvaart was ook hier de belangrijkste inkomsten bron, hoewel er ook veel handel werd gedreven met de opvarende van oorlogs- en koopvaardijschepen, die op hun reis naar Amsterdam gebruik maakten van de Vlieree, de rede van Vlieland. Bekende admiralen uit die tijd, Michiel Adriaansz de Ruyter en Cornelis Maartensz Tromp hadden er zelfs een tijdelijke woning (in het huis van Tromp is nu een museum gevestigd, over de geschiedenis van Vlieland) ook waren er een eigen visafslag, een admiraliteitsgebouw, een loodsdienst en sinds 1865 een zeevaartschool. In 1866 werd er een morse-telefoondienst aangesloten.

Aan het einde van de 19e eeuw kwam er een teruggang, de loodsdienst en de Zeevaartschool werden op geheven. De welvaart liep terug en daarmee ook het aantal inwoners. Eigenlijk werd het eiland gered toen uit eindelijk het toerisme op gang kwam, wat vandaag de dag nog steeds de belangrijkste inkomsten bron is. Pas na de WOII kwam het toerisme echt opgang, waardoor ook het inwoners aantal weer steeg, in 1939 woonden er nog zo’n 400 mensen, terwijl er anno 2008 meerdan 1100 inwoners zijn.

Ook doordat er op Vlieland een schietkamp is gevestigd, met zowel een basis van de Land- als de Luchtmacht (de Landmacht is sinds een aantal jaren niet meer op het eiland) kon er ook een MAVO school komen, wat met een leerlingen aantal van zo’n 50 leerlingen eigenlijk niet zou kunnen bestaan. Onder hoge uitzondering en subsidies van de gemeente kan de school open blijven.
Het eiland hoorde tot de WOII tot Noord-Holland, maar tijdens de WOII deelde de Duitse bezetter het eiland samen met Terschelling in bij de provincie Friesland. Deze indeling werd in 1952 officieel aangenomen. Ook na de tweede wereld oorlog, nam het toerisme steeds verder toe.

Toerisme
Tegenwoordig is de belangrijkste inkomsten bron van het eiland het toerisme. Zonder deze branche zal het eiland failliet kunnen gaan. Alle bedrijven die op het eiland gevestigd zijn, zijn direct of indirect afhankelijk van het toerisme. Tegen-woordig bouwen de meeste vakantiewoning-eigenaren steeds grotere huisjes, waardoor het een steeds rijker publiek op het eiland komt.

Het eiland
Het eerste wat opvalt is wanneer je op de kaart kijkt, is dat het hoofddorp aan de kost kant van het eiland ligt. Op de overige eilanden ligt dit aan de west kant. Dit komt doordat in 1756 West-Vlieland door de zee werd weg gespoeld. (Zie het stuk hier boven.) Verder is het het enige eiland waarop landbouw ontbreekt. Dit komt door gebrek aan landbouw grond. Er is in het verleden geprobeerd om een polder aan te leggen. Dit project is echter mislukt doordat de grond de gebruikt wordt te zout bleek te zijn, de polder werd namelijk aan gelegt in de Waddenzee. De eerste polder is wel zoet water, maar is op gegeven en aan de natuur over gelaten.

Kijk voor foto’s van het eiland op de foto pagina!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s